torsdag 30 april 2009

Tack för en ny dag

Har just läst det mesta i en bilaga till Dagens Samhälle, om äldreomsorg. Jag samlar på mig exempel om bra och dåligt, tips och idéer. I tidningen delgav svenska kändisar sina tankar om att bli äldre. En svarar: "Jag tänker varje morgon när jag vaknar att, Nu har jag fått en dag till och den ska jag njuta av".
Det ska hädanefter också bli mitt motto. Jag tror t.o.m. att jag för att inte glömma detta ska sätta upp en affisch i sovrumstaket med denna devis. (man börjar ju som bekant att bli glömsk med åren...)
Särskilt lätt att inspireras till att tacka för varje ny dag när vårvädret är så sprudlande härligt som nu!

Som sagt, också jag börjar närma mig åldern då åldern gör sig påmind...
Det går helt enkelt långsammare med allt. Tankarna lever sitt eget liv: halva gänget i min skalle rusar på som de alltid gjort - kvicktänkt eller slagfärdig brukar det kallas att vi är - ett arv från pappa tror jag. Andra halvan har börjat pausa, helt omotiverat, men desto retfullare.
Det var nog deras gäng som härskade igår när jag avrundade mitt blogginlägg om sossar och utanförskap. Liknelsen med att inte kunna både äta kakan och ha den kvar måste i konsekvensens namn avslutas med "...särskilt om kakan aldrig existerat"!
Trevlig Helg

Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar