onsdag 1 april 2009

Övertorneå tur och retur

Jag var på utflykt till Övertorneå härom veckan. En av våra minsta kommuner på ca 5000 invånare. Precis på gränsen till Finland vid Torne älv. Här styr en av Centerpartiets kommunalråd Linda Ylivainio. En ung kvinna som är tuff nog att ta ansvar i en traditionellt mansdominerad kultur. Respekt! Här finns också en till synes väl fungerande skola med genuina anor från den tid då Sverige byggde upp arbetsmarknadsutbildningen. Utbildning Nord som det heter idag har gått från det "gamla AMUcentret" till ett multinationellt och modernt kompetenscentrum. Här skräddarsys kurser med flexibel hand för allt från skomakare och webdesigners till plattsättare och kockar. Här språkas svenska, finska, norska och engelska i en salig blandning. Man fick en aning av en nordlig Bryssel-filial ett stenkast från Polcirkeln. Kanhända blir detta min hemvist framöver, en stund av mitt liv. Jag måste ju bli bättre på det här med data. Håll utkik på min blogg så kanske det märks.

Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar