torsdag 23 april 2009

Digital dimension

Jag älskar tidningen Focus!
I en artikel av Lars Ilshammar i nr. 13 med rubriken "Storebror tappar kontrollen" skriver han om Ipred, FRA, fildelning och allt som rör detta. Han konstaterar att detta inte är en marginalfråga för de yngsta. Därför är styrkan i den unga generationens åsikter och agerande större än vi medelålders tror.
Jag medger att jag själv missbedömt 2 frågor som seglat upp ifjol och i år: Den ena är denna och den andra är könsneutrala äktenskap.
Jag tänker att man kan inte ha åsikter om allt och engagera sig i alla frågor. Samt att det är klokt att välja sina strider och vårda sitt krut. Trots det så måste man inse frågors betydelse för stora grupper som man själv inte tillhör. Det gör jag nu.

Åter till Ilshammar i Focus: Han gör analysen att politiken nu har fått en digital dimension på ungefär samma sätt som den fick en grön dimension på 1970-talet.
Jag instämmer med skräckblandad förtjusning.
Själv var jag ung och engagerad på 1970-talet. Idag är jag äldre och fortfarande skapligt engagerad. Men särskilt digital är jag inte. Att denna blogg är igång är ett exempel på uttrycket: "undantaget som bekräftar regeln".

Återkommer strax med ännu en aha-upplevelse efter läsning i tidningen Focus.
Tack Stefan som prenumererar!
Så går en dag ifrån vårt liv, och kommer aldrig åter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar