lördag 29 augusti 2009

Fjärilar del 3

Nu är det bäst att jag levererar tredje delen i min fjäril-serie. Det kommer nämligen att bli full fart i mitt liv från och med måndag. Då sätter jag mig åter på "skolbänken" för att höja min kompetens i kommunikation. Något som jag tror ökar mina chanser att antingen dra igång mitt vilande företag eller jobba som anställd inom kommunikation.

Åter till fjärilarna. När jag en dag i somras vandrade omkring hemma på vår tomt observerade jag diverse humlor och fjärilar som flög från blomma till blomma... Visserligen är vår tomt ganska stor men för en fjäril måste den upplevas som jättestor. Kanske i proportion som vi männsikor upplever hela världen? Vår tomt - en hel värld!

Jag började filosofera kring vårt resande jorden runt, något som kräver en hel del planering, organisation och pengar. För fjärilen räcker det med vingar och dess inbyggda GPS...
När jag läste på inför deltagandet i Postkodmiljonären råkade jag i samma veva som jag funderade på det här med fjärilar läsa om just en bok i ämnet "fjärilsfilosofi", nämligen berättelsen om en man som vaknar ur en dröm, i vilken han var en fjäril och sedan inte vet om han är sig själv igen eller en fjäril som drömmer att han är en man!
Berättelsen är mycket berömd och finns i en bok med samma namn som tillskrivs honom.
Zhuang Zi (även Chuang-tse) är namnet på en daoistisk filosof som ska ha levat under 300-talet f.Kr. i staten Song, Namnet betyder "Mästare Zhuang", och hans familjenamn ska ha varit Zhou (周). Han var en av solipsismens stora män. (källa: Göran Hägg: "1001 böcker du måste läsa innan du dör" + Wikipedia)
Hur kan jag veta att jag är Anette som går omkring på tomten eller fjärilen som flyger runt bland blommorna?

Kanske dags att sluta nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar