söndag 6 september 2009

Teknik och natur

Nu har jag ont om tid. Började plugga denna vecka. På gamla dar tar det mycket tid att lära nytt. Huvudsakligen känns det emellertid mycket bra. Återkomer om hur det går. Ungdomarna är hemma på en snabbvisit-underbart stimulerande och skönt - med anledning av faster Eva 50-årsdag. Vi var upp igår och firade. Grattis Eva! Där fanns en stor publik som kollade in min medverkan i Postkodmiljonären på TV. Kul att vara med - men än så länge ingea pengar. Behöver dom!
Nu till rubrikens ämne och orsaken till att jag tar mig tid att blogga. Jag som miljöengagerade sedan ungodmen har dock ansett begreppet mångfald som "lyx" - av okunskap. Hörde på radions P1 ett inslag från Galapagosöarna i Stilla hevet. Där är naturen på väg att kollapsa pga exploatering och klimatförändringarna.
Den intervjuade jämförde naturen med ett flygplan! Man kan ta bort nitarna som håller ihop planet en efter en utan att det märks. Men till slut tar man bort den kritiska och planet faller isär - katastrof!
Tänk att vi idag fjärmat oss från naturen så mycket att vi behöver teknisk metafor för att begripa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar