fredag 10 juli 2009

Mittens rike?

Blogg-torkan är över, regnet öser ner, huka er...

Som en del av er vet är jag sedan länge engagerad i ett så kallat mittenparti - nämligen Centern (passande namn, eller hur). Beteckningen relaterar förstås till positionen på den historiskt ritade s.k. vänster-högerskalan i svensk politik. Numer brukar de flesta komplettera med en lodrät axel, med polerna materiell - naturell dimension (kallas allt möjligt, kärt barn har många namn...)
Nåväl själva mitten-begreppet har släktingar i form av centrum, central, centralisera och dess motsatser: t.ex. decentralisera. Det sistnämnda betyder att sprida ut och var signalord för oss (då unga) centerpartister på 1970- och 80-talet.
Storhopen av centermedlemmarna , inte minst på landsbygden - och kanske allra mest i Norrland, tycker även idag att detta är en självklar och viktig politisk fråga.
För vi lever i än högre grad idag i Mittens rike - näranog all makt utgår från centrum, vilket brukar förutsättas vara Stockholm.

Därför blev jag så glad när jag läste BoAnders Öbergs debattinlägg i TÅ 8 juli-09. Han skriver om att vi bör påverka organisationer och föreningar m.fl. att sprida ut sina kanslier etc över landet. Alla måste inte nödvändigtvis ha sina kontor i Stockholm. Detsamma gäller f.ö. även offentliga myndigheter/bolag/verk och de stora privata företagskoncernerna. Vad härligt att en sosse ( som länge, i alla fall på "central" nivå personifierat centralisering) tycker och skriver och jobbar för detta!
För denna ståndpunkt finns massor av argument. Så läs gärna hans text, jag ska nämligen försöka begränsa mitt flitiga citerande i min blogg fr.o.m. nu.

Den som undrar var bilden ovan kommer in i bilden så är det en (måhända) långsökt illustration till centrum, avstånd, samling, mitt i prick o.s.v. Egentligen är det ett foto taget vid Salsåkers byalags tävling Midnattsboule 2009.
Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar